Csatai Péter

Betűposzterek
























Font lista

e-mail



Módosítva: 2007. 10. 20.

Csatai Péter



A tervező kommentárjai az egyes betűkhöz

Acydum
Egy savval szétmaratott rézlap, egy maró vegyszert tartalmazó üveg. A roncsolt felület, a csontig elfogyott tárgyak érdekes és izgalmas téma. Ezek hatására született az Acydum. Ívei felül lendületesen indulnak, majd a betűtest aljához érve eltompulnak. Ahogy egy vízcsepp pereg. A kis kampós talpak (serifek) maró hatása karakteresebbé, agresszívabbá teszi a betűt.

Antagon
Az ellentét kibékíthetetlen. Sarok és ív, kör és kocka, görbe és sima felület. S mégis az egymásnak feszülő ellentétekbôl remek betű születhet. Az egyenlő szárvastagság is az ellentétek kiemelését erősíti.

Apsis
A centrális tér problémája, a gótikus katedrálisok támpillérei, a fő és kereszthajó találkozása, az égre törés gondolatkör szülötte ez a betű. Arányrendszere, az egyes karakterek megformálása, pl: verzál n m u és kurrens n m u g v is a középkori dómok világának állít emléket.

Botond
Egy harci szállítójármű neve volt. A tompán terpeszkedő arányrendszerét ez a betű hozza vissza. Az autó három tengelyen hat kerékkel futott, s ezért aztán egy kicsit suta, csuklósbuszra emlékeztető mozgásával jó téma feldolgozásra. A Botond betű is ezt lovagolja meg. A szándékoltan sután tört ívei erre a gépre utalnak, de betűrôl lévén szó az olvashatóság keretein belül kellett a tervezéskor maradni.

Colibry
A Colibry font tervezése a törékenység, könnyedség jegyében fogant, az egyenlő szárvastagság, az arány, irányrendszer egy légiesen könnyed és valóban törékeny karaktersort eredményezett.

Cube
Hogyan lehet pusztán egy kockából a lehetô legkevesebb kompromisszummal egy címbetűt tervezni? Zömök, terpeszkedô forma, ám ívek nélkül, de mégis plakát és egyéb kiadvány címbetűjeként jól használható.

Fontster Italic
A Fontster Italic betű tervezésekor az alapötlet a 60–as évek designja, csipetnyi 70–es évek műanyagkultúrájával fűszerezve, s mindezt egy 80–as évekbeli fröccsöntô kisiparos igényességével tálalva.

Golem
A Golem nevű betű íveit, szárvastagságát, egész arányrendszerét az agyagszobor ihlette. Természetesen a betűtervezés apró csalásait itt is el kellett követni a jó olvashatóság érdekében. Betűtervezésnél fontos a negatív foltok optikai egyenlôsége, hogy szép legyen a szedett szöveg ritmusa.

Horizont Sans
A Horizont egy vizuális szingularitás. Összeér és eltunik föld, ég, levegô, víz. Ebbôl az élményből született a betű. Terpeszkedő, széles forma, egyenlő szárvastagság, ravasz kis hegyes csúcsok a megfelelő karaktereken. Szép, jól olvasható szövegképe van.

Hungarum Antikva
A Hungarum Antikva tervezése tisztelgés a klasszikus, reneszánszkori betűmetszők arány és irányrendszer alkotók lenyűgöző munkája előtt. Antikva típusú betűt a legnehezebb tervezni, hiszen mindent a szem, a látási mechanizmus határoz meg. A szárvastagságot, a betűtest méretét, le– és felnyúló szárak magassági arányát. Rengeteg optikai csalásra van szükség, hogy az írott szöveg szemre szép, kiegyenlített legyen.

Kabos
A 20–as, 30–as évek magyar filmiparában használatos betűmegformálási módok adták az ötletet, egy geometrikusabb szecessziós betű tervezéséhez. Az ékezetek szándékoltan belógnak a karakterekbe. A neve pedig a talán legnagyobb akkori színész neve lett.

Masina
A Masina betű tervezésekor a gépek zakatolása, az ipari forradalomtól kezdődően a gépek fejlődése, egyre bonyolultabbá válása volt a fő motívum. A betű is ennek megfelelően kissé terpeszkedő, darabos mégis olvasható.

Mikron
A műszaki rajzok letisztult világa adta az alapötletet a betű tevezéséhez. Egy tiszta, szabályos, logikus világ, ahol rendben mennek a dolgok, mindenki tudja a helyét, a feladatát. Ehhez mérten maga a betű is a letisztultságot árasztja.

Octan
Az Octan betűcsalád tervezésénél az oktaéder forma a fő szervezô elv. Az atomi világ, a szénhidrogének, benzol gyűrű mind csupa izgalmas téma. Hogyan lehet mindezt egyetlen betűcsaláddá redukálni? A közös forma a nyolcszög. Tehát a fontcsaládban nem szerepel egyetlen ív sem. A szárvastagságok azonosak, a találkozási szögek a nyolcszög alakot idézik.

Pallos Antikva
A pallos ahogy lecsap, ívet húz. Ez a mozdulat ihlette e betű kerek karaktereinek íveit. A pallos élét az íves vonalak végződései jelzik. Az egyenes vonalak darabos megformálása a talpak(serifek) bárdolatlansága szintén egy palloshasználó világra emlékeztetnek, s mégis egy jól olvasható reneszánsz jellegű betűcsalád született.

Philos
A Philos betűcsalád tervezésénél a logika, a filozófia, a teológia és egyáltalán a gondolkodásmódok sokszínűsége adta az ötletet. Ezért aztán a betűk egyrészt a merevebb, vastag szár, másrészt a szabadabb vékony, hajlított, íves szár egymásnak feszülő ellentétéből születtek.

Prius
A Prius betűcsalád alkotásánál a börtönök, rácsok világa volt az alapötlet, egy durva, nyers világ, amit a fontnál a nagybetűk esetében olvasásnál a lekerekített sarkok hoznak vissza, mivel szövegfolt hatása kissé elmosódott, vibráló érzést kelt. A kisbetűk szintén ezt a trendet követik és itt is azért az elsődleges szempont mégiscsak a jó olvashatóság.

Raptor
A Raptor fontcsalád az évmilliókkal ezelőtti durva, nyers ragadozó világ ihletésébôl jött létre. Tisztelgés az akkori csúcsragadozók hatékony vadászélete előtt. A természet talán egyetlen csúcsra ért faja volt a raptor, kora legmagasabb intelligenciájával rendelkezett, szervezetten, csoportokban vadászott. A betűkben megfigyelhető szinte „ugrásra kész” ívek, a vertikális egyenes, illetve a horizontális íves szárak ezt idézik. A kisbetűk némelyikénél, pl. a, e, g és a számoknál pl. 2, 4, 7 megfigyelhető kis csôr is a raptoroknak állít emléket.

Road
Az utak a távolba szaladnak, kanyarognak elvékonyodnak, majd eltűnnek a szemünk elől. Ez az érzés ihlette ezt a betűt. Ívei, aránya egy sajátos perspektívából szemlélt fô– és mellékút találkozása.

Souterain
Egy pincelejárat ajtajára volt kiírva, hogy souterain. Remek nyújtott formában, késő-szecessziós hatással felajzó érzést keltett. Így született ez a karaktersor, a pincelejárón látott szárvastagságot és betűarányokat megtartva.

Tetris
A 80–-as, 90-es évek kedvelt játéka volt ez az elektronikus tárgy. Mivel tetszett az akkori képernyő megjelenítés, a sarkos objektumszélek, ez lett a tervezô elv ennél a betűnél. Szövegképe töredezett, ám címbetűként remekül használható. Igazi bugyuta font lett.

Torzo Antikva
A Torzo Antikva betűcsalád tervezésénél a cél a klasszikus formák elemeinek maximális elhagyása volt, persze úgy, hogy az ezzel szedett szöveg azért olvasható maradjon. Az egyes karaktereknek egyértelműen felismerhetőknek kell maradniuk.